Apparátus: kamarakórus vagy négy énekhang, vonósnégyes
Időtartam: 25’
Befejezés éve: 2019
Szöveg: Gilles Deleuze, Claire Parnet, Paul Thymich, 102. zsoltár
Bemutató: 2019. április 28. Kruppa Vonósnégyes, Szklenár Roberta (szoprán), Thurnay Viola (alt), Csapó József (tenor), Pintér Dömötör (basszus), vez.: Dénes-Worowski Marcell. Gödöllő, Premontrei Auditórium.
Leírás:
A librettó alapját Gilles Deleuze francia filozófus és Claire Parnet 1977-ben megjelent Párbeszédek című kötete alkotja. Emellett Paul Thymich-től és a 102. zsoltárból származó töredékek szintén a szövegkönyv részei. Bár a Párbeszédeket 1977-ben publikálták, mégis megdöbbentően aktuális, időszerű problémák jelennek meg a több mint negyven éves szövegben. Az internet mindent átszövő jelenléte, a fogyasztói mentalitású társadalom, az informatika, valamint a biológia területén lezajlott forradalmi felfedezések mind a humanista világkép válságához, és talán végéhez vezettek. A határok elmosódnak emberek és állatok, emberek és gépek, férfiak és nők között. A korábban stabilnak hitt fogalmak megkérdőjeleződnek, a fogalmi kettősségek megszűnnek, a fokozatosság, az egymásmellettiség kerül előtérbe, és a nyugati gondolkodás többezer éves – keresztény gyökerű – célorientált jellegét felváltja egy folyamatokban, állandó, határozott cél nélküli változásokban, alakulásokban kifejezésre jutó világkép.
A tonalitás halvány jelenléte a mű elején a hallgatót egy szétcsúszó, eltűnő világba viszi. Vajon a korábbi gondolatok, érzések, tapasztalatok, fogalmak, műalkotások a múltéi? Erejüket, érvényüket vesztették? Ezeknek a kérdéseknek a végiggondolására hívom a hallgatót. (Kecskés D.)